נייק אוף וויט: שיתוף פעולה שהפך מיידית לקלאסיקה לבנה

סניקרס תמיד הגיעו מעולם הספורט, גלשו לאופנת הרחוב ונמכרו במחיר יחסית נוח ונגיש לכולם. נעלי אופנה לעומת זאת, נולדו במוחם של מעצבים אקסצנטרים, כיכבו במגזיני יוקרה והיו נגישות רק לחלק קטן מהאוכלוסיה. בשנים האחרונות נראה שיש היפוך תפקידים – בתי אופנה יוקרתיים כמו גוצ'י, ורסצ'ה ו-איב סאן לורן מעצבים סניקרס לאופנת הרחוב, ודווקא חברות ספורט ותיקות כמו נייקי ו-אדידס פוזלות לעולם הפרימיום עם נעליים שהמחיר שלהן מגיע למאות ואלפי דולרים. זה בדיוק הסיפור של סדרת The Ten, או בשמה המוכר יותר נייק אוף וויט (Nike Off White), סניקרס שהן תערובת של אופנת רחוב והוט-קוטור. לא לחינם היא הייתה המדוברת והמבוקשת ביותר בשנת 2017, והמחיר שלה בשוק הריסייל הרקיע שחקים.

נייק אוף וויט: כיצד הסניקרס הפכו לקלאסיקה? מדריך מקוצר
נייקי אוף וויט: The Ten קרדיט: סטדיום גודס

נייק אוף וויט: כיצד הסניקרס של וירג'יל אבלו הפכו לקלאסיקה? מדריך מקוצר

סניקרס לא תמיד היו יקרות כל כך. החברה הראשונה שהעיזה לחצות את מחסום ה-100 דולר הייתה דווקא ניו-באלאנס. זה היה ב-1983 עם הנעל שהתחילה את הסדרה הכי מפורסמת שלה, ה-ניו-באלאנס 990 שיועדה לרצים המקצועיים. היום אנחנו כבר יודעים שהמחיר הוא חלק מהשיווק, ואכן ניו-באלאנס הצליחה לייצר סביבה הילה "מקצועית" בעקבות המחיר הגבוה. אחרי שהמחסום הפסיכולוגי של ה-100 דולר נשבר, זה היה רק עניין של זמן עד שכולם יצטרפו לחגיגה. נייקי הוציאה ב-1987 את ה-אייר ג'ורדן 2 שעלתה גם כן 100 דולר, וב-1989 יצאה ה-ריבוק פאמפ, שכמעט הכפילה את הסכום, כ-180 דולר.

לשמור על ההייפ

אם יש מגמה ברורה בעולם הסניקרס, היא שהמחיר שלהן רק עולה עם השנים. מספיק להביט על מדד סדרת נעלי אייר ג'ורדן שהתחילו ב-65 דולר לזוג בשנת 1985, והיום עומדות על כמעט פי שלושה, כ-185 דולר לזוג. בכלל, להשיג היום סניקרס חדשות בפחות מ-100 דולר נחשב מציאה. אבל חברות כמו נייקי ואדידס לא רוצות רק למכור לנו סניקרס, חשוב להן לשמור על ההייפ, להישאר בתודעה כמובילות דעה ומכתיבות טרנדים.

כאשר אדידס החתימו את קניה ווסט, הם הבינו שגם אם הסניקרס שלו לא ימכרו בכמויות עצומות, החיבור עם מעצמת פופ ותופעה תרבותית תביא להם טונות של חשיפה והייפ. ווסט הפך את הנעליים של אדידס למוצר מבוקש, לדבר הכי חם באופנת הרחוב ותרבות הפופ. את הצמיחה של אדידס בצפון אמריקה על חשבון נייקי, ניתן וצריך לזקוף לזכותו.

הפך את אדידס לתופעה רשתית: קניה ווסט
הפך את אדידס לתופעה רשתית: קניה ווסט

דוהרת קדימה

נייקי תמיד ראתה את עצמה כחברה של ספורטאים, חברה שמייצרת קודם כל נעליים לשיפור ביצועים ורק לאחר מכן הופכת אותן למגניבות. הבעיה שעם כל הכבוד לאתלטים ולביצועים ספורטיבים, היא לא יכולה לאבד את היתרון הגדול שיש לה בצפון אמריקה ליריבה השנואה מגרמניה.

המכירות של נייקי ב-2017 היו פי שלושה מאדידס (15 מיליארד לעומת 5 מיליארד), אבל נייקי מביטה לאחור ורואה את אדידס שועטת בדהרה, בקצב הזה היא יכולה להדביק את הפער תוך זמן קצר. נייקי חיפשה את האיש שיחזיר אותה להיות הדבר הכי מגניב שיש, את  הקניה ווסט שלה, והיא לא הייתה צריכה ללכת רחוק מדי כדי למצוא אותו.

תעודת אדירכל בשירותים

וירג'יל אָבְּלוֹ היה החלום האמריקאי בהתגלמותו. בן למשפחת מהגרים מגאנה שגדל בעיר רוקפורד שבמדינת אילינוי. אבלו חלם כל החיים להיות חלק מתעשיית האופנה האליטיסטית, אבא שלו רצה שהוא יהיה מהנדס, אז כדי לרצות אותו הוא נרשם ללימודי הנדסה אזרחית באוניברסיטת וויסקונסין, והשלים את הלימודים במכון הטכנולוגי של אילינוי.

בשנת 2006 הוא קיבל את התואר אדריכל ותלה אותו בשירותים. לאחר שהחוב לאביו הושלם, הוא פנה להגשמת החלום האמיתי. בשנת 2009 הוא החל להתמחות בבית האופנה האיטלקי FENDI ואם זה נשמע לכם מוכר, אז לא רק שזו אותו מקום שבו קניה ווסט ערך את ההתמחות שלו, אלא למעשה הם הגישו קפה וצילמו מסמכים ביחד.

נייק אוף וויט: כיצד הסניקרס הפכו לקלאסיקה? מדריך מקוצר
החלום האמריקאי בהתגלמותו: וירג'יל אבְּלוֹ

וירג'יל אבלו ו-קניה ווסט היו שותפים לאותו חלום, שני אאוטסיידרים שמעולם לא למדו עיצוב וחלמו להיכנס לעולם ההיי-פאשן. לא רק שמדובר בעולם קשוח עם חסמי כניסה גבוהים, כאשר הם הביטו מסביבם הם ראו שאיש לא נראה כמוהם. למרות שווסט כבר היה כוכב באותה תקופה, ההצלחה שלו הגיעה מתחום ששחורים כבר הצליחו בו בעבר. החלום האמיתי שלו היה להיות מעצב אופנה, והוא לקח את אבלו להיות השותף למסע. בשנת 2010 ווסט מינה את אבלו להיות המנהל הקראיטיבי של הסוכנות שלו DONDA, שנה לאחר מכן הוא ביקש שיעצב לו את העטיפה לאלבום Watch The Throne שעליו אבלו היה מועמד לגראמי.

ווסט מגיע להתחבק עם אבלו, בסיום תצוגת האופנה של המותג לואי ויטון: פריז, יוני 2018
ווסט מגיע להתחבק עם אבלו בסיום תצוגת האופנה של המותג לואי ויטון | פריז, יוני 2018

קפוצ'ון עם מודעות עצמית

בשנת 2012 נפרדה דרכם המקצועית ואבלו הקים את ההמותג הראשון שלו בשם Pyrex Vision. הוא קנה סטוקים של עודפים מראלף לורן, בעיקר קפוצ'ונים, סווטשרים ושאר סמרטוטי קז'ואל, הדפיס עליהם כיתובי ענק ומכר אותם במאות דולרים. לאחר שנה הוא סגר את המותג בטענה שזה היה בסך הכל ניסוי יצירתי.

בשנת 2013 הוא ייסד את המותג Off White, המוטו שלו היה קשקוש פוסט מודרניסטי בסגנון התחום האפור שבין שחור ללבן, אבל העיצובים שלו שבו את לב הקהל עם פונטים בהדפסי ענק, פסים אלכסוניים בשחור לבן וחצים גדולים שמרפרפים לשלטי תנועה. אבלו רצה להיות שונה ושייזהו את הבגדים שלו מרחוק, אז הוא יצר ערבוב של קפוצ'ון עם אופנה גבוהה שפנתה לדור ה-Z בשפה שלהם – אירוניות, מודעות עצמית ואינסטגרם.

נייק אוף וויט: כיצד הסניקרס הפכו לקלאסיקה? מדריך מקוצר
פונטים בהדפסי ענק, מעברי חצייה בשחור לבן | אוף ווייט – וירג'יל אבלו

המשפיע ביותר בעולם

המותג אוף ווייט צמח דרך הרשתות החברתיות והפך את אבלו (ביחד עם דמנה גבסליה מבלנסיאגה) למעצב החם ביותר בשוק. הוא זכה בפרסים, קיבל ליין לעיצוב רהיטים באיקאה, פתח חנויות תחת המותג בכל העולם ונבחר לאחד ממאה האנשים המשפיעים ביותר על ידי המגזין Time. במרץ 2018 אבלו קיבל את הגושפנקא הרשמית, האדם השחור הראשון שנבחר לתפקיד המעצב הראשי של מחלקת בגדי הגברים בבית האופנה לואי ויטון.

קצת לפני כן, ב-2017 נייקי זיהו את ידי הזהב של אבלו ואת ההייפ המטורף סביבו. כזכור לנייקי כבר היה ביד את קניה ווסט שהתחיל איתם את סדרת נייקי ייזי, אבל עזב בעקבות סכסוך כספי למתחרה הגדולה אדידס. הפעם, הם לא יכלו לבקש מחליף טוב יותר, הם החתימו את אבלו כדי לעצב מחדש עשר קלאסיקות של נייקי תחת השם The Ten, כאשר הקולקציה החדשה חולקה לשתי קבוצות:

קבוצה 1: נייקי בלייזר, אייר ג'ורדן 1, אייר מקס 90, נייקי אייר פרסטו, נייקי אייר וייפורמקס.
קבוצה 2 (Ghosting*): נייקי אייר פורס 1, נייקי ריאקט הייפרדאנק, נייקי אייר מקס 97, נייקי זום וייפורפליי, קונברס אולסטאר צ'אק טיילור

*גוסטינג – על שם החומרים השקופים שהשתמשו בהם לעיצוב הנעל.

נייקי אוף וויט בלייזר
נייקי אוף וויט בלייזר
נייקי אוף ווייט אייר מקס 90
נייקי אוף ווייט אייר מקס 90

התאבדות מקצועית

לעצב מחדש קלאסיקות זה תמיד סיכון גדול, הרי מעריצים אדוקים לא אוהבים שנוגעים להם בקודש הקודשים. אפשר לראות את זה בדגמי רטרו שיוצאים בקולורווייז חדשים, לפעמים זה מצליח ולפעמים צריך להעמיס מובילים לאאוטלטים ולמכור את העודפים במחירי עלות. אבל אם סניקרס אהובות יוצאות בקולורוויי המקורי? מאות אלפי יחידות נמכרות בשניות בודדות.

לכן המשימה שהוטלה על אבלו לא הייתה פשוטה והיה בה סיכון גדול, כמעט התאבדות מקצועית. כמו במאי שמקבל תחתיו סדרת קומיקס אהובה, ועכשיו הוא תחת העיינים הבוחנות של המעריצים השרופים שרק מחכים לראות אותו נופל. בנוסף, אבלו בעצמו העריץ את הדגמים, הוא ראה בהן יצירות מופת, ממש כמו פסל דוד של מיכלאנג'לו או המונה ליזה של לאונרדו דה וינצ'י.

ראה בהן יצירות מופת: וירג'יל אבלו בסדנת העבודה של נייקי
ראה בהן יצירות מופת: וירג'יל אבלו בסדנת העבודה של נייקי

להראות את כל הפגמים

אבְּלוֹ הבין את כובד המשקל שהוטל עליו והחל בתהליך העיצוב של סדרת נייק אוף וויט. הוא ידע שאי אפשר לייצר אייקון, אלא אייקון זה משהו שהתרבות מחזירה אליך. כמו הבגדים, הוא רצה משהו שייזהו מרחוק, שתהיה לו חותמת אישית ברורה. הוא פירק כל נעל למרכיבים ראשוניים, והחל להרכיב אותה מחדש. היה לו ברור שהוא רוצה להעביר את השרביט לדור הבא, להמחיש את החשיבות והחדשנות של כל נעל ולהוסיף עליה שכבה של סטייל שתעביר אותה למימד חדש. הוא הבין שהדור הצעיר מחפש אמירה אישית, ולכן נתן להן מראה של עבודת יד, תפרים גסים, פאצ'ים חיצוניים ובדים מחוספסים. הרעיון היה לא ליצור נעל מושלמת אלא להיפך, להראות את כל הפגמים, כאילו הנעל עדיין בתהליך ייצור.

לקריאה נוספת על עקרונות העיצוב של וירג'יל אבלו – מוזמנים ללחוץ על הקישור הזה.

הוא הוסיף על כל נעל הדפס חיצוני גדול שכתוב עליו השם, המקום והשנה שבה היא נוצרה. לאחר מכן הוא חיבר אזיקון אדום כדי שיזהו את הנעל מרחוק ושינה את הצבע של כל הדגמים לאוף ווייט או שחור. הדגם היחידי שנשאר בצבע המקורי שלו הוא ה-אייר ג'ורדן 1. כזכור אבלו הוא יליד אילינוי, שיקגו הייתה הקבוצה שלו בתור ילד ומייקל ג'ורדן הוא האלוהים שלו. לכל הדגמים האיקונים הוא ניגש בזהירות רבה, אבל לאייר ג'ורדן 1 הוא ניגש בחיל ורעדה. כאשר הוא ראה ששינוי הצבע מרוקן את הנעל מהאנרגיה שלה, הוא השאיר אותה בצבעים המקוריים.

נייקי אוף ווייט ג'ורדן 1 OG
נייקי אוף ווייט ג'ורדן 1 OG

זוג ב-2500 דולר

בנייקי לא לקחו סיכונים ובדקו את התגובות לסניקרס המסקרנות עם טפטופי מידע ברשתות החברתיות. החברה דאגה לערוך אירוע השקה גדול לסדרת נייק אוף וויט, ושלחה את הנעליים לסלבס כדי שיעלו תמונות שלהן לרשתות החברתיות. לבסוף היא תיעדה את כל התהליך בספר בן 258 עמודים עם פירוט לגבי התהליך היצירתי שעברה כל נעל.

התוצאות עלו על הציפיות. לא היה סלב שלא רץ להעלות תמונה שלו באינסטגרם עם היצירה האחרונה של וירג'יל אבְּלוֹ. התמונות זכו למיליוני חשיפות וכמות השיתופים והלייקים שברה את האינטרנט. ה-אייר ג'ורדן 1 אוף ווייט נבחרה פה אחד לנעל השנה על ידי כל המגזינים הנחשבים, והמחיר שלה הגיע במהירות בשוק הריסייל ל-2,500 דולר. בכלל, כל הסניקרס מהסדרה המקורית של נייק אוף וויט הפכו לסחורה הכי מבוקשת בשוק, הן נמכרו במחיר ממוצע של 1500 דולר, כאשר אף נעל לא ירדה ממחיר של 700 דולר לזוג.

נייקי אוף וויט אייר פורס 1
נייקי אוף וויט אייר פורס 1
נייקי אוף ווייט קונברס צ'אק טיילור
נייקי אוף ווייט קונברס צ'אק טיילור

קלאסיקה חדשה בשם נייקי אוף ווייט

יאמר לזכותו של אבלו שלא רק שהוא הצליח לעמוד במשימת ההתאבדות הזו בגבורה, במקרים מסויימים הוא אפילו התעלה על המקור. אפילו אני, בעלים לשעבר של אייר פרסטו מקוריות משנת 2001, מודה שהשפה העיצובית החדשה שהוא יצר בסדרת נייק אוף וויט פשוט מדהימה, והאייר פרסטו החדשות עולות בעשרות מונים על הדגם שהיה ברשותי. לא מדובר פה בקולורוויי חדש או בשיתוף פעולה מינורי, אלא פירוק לגורמים של קלאסיקות שהיו עד לאותו רגע פרות קדושות לסניקרהדס. הוא הצליח להעניק להן פרשנות חדשה לגמרי, שמצד אחד נתנה לסילואטים האיקונים הרבה כבוד, ומצד שני הפכה אותה למגניבים ומבוקשים בזכות עצמם.

נייק אוף וויט פרסטו
נייקי אוף ווייט פרסטו
נייקי אוף ווייט וייפורמקס
נייקי אוף וויט וייפורמקס
נייק אוף וויט אייר מקס 97
נייקי אוף ווייט אייר מקס 97
נייקי אוף ווייט נייקי ריאקט הייפרדאנק
נייקי אוף ווייט נייקי ריאקט הייפרדאנק
נייק אוף וויט: כיצד הסניקרס הפכו לקלאסיקה? מדריך מקוצר
נייקי אוף ווייט זום וייפורפליי
InstacopSneakers

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *